penuval

افزایش عمر اکچیتور پنوماتیک / نکاتی برای دوام بیشتر عملگر پنوماتیک

آیا شما هم به راه های افزایش عمر اکچیتور پنوماتیک فکر کرده اید؟ (points for long life of pneumatic actuators) اقداماتی را برای آن انجام داده اید؟ شیرآلات صنعتی که طول عمر بالایی داشته باشند و بتوانند مدت زمان زیادی را در فرایند های موردنظر کار کنند، قطعا انتخاب تمامی افرادی است که این محصولات را خریداری می کنند.

حال سوالی که برای مصرف کنندگان شیرآلات صنعتی و عملگر های پنوماتیک وجود دارد این است که چگونه می توان طول عمر آنها را افزایش داد؟ در این قسمت نکاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا “راه های افزایش عمر اکچیتور پنوماتیک” را بدانید.

اکچیتور پنوماتیک چیست؟

برای آشنایی بیشتر با موضوع اصلی مقاله، بهتر است اطلاعات مختصری را در رابطه با اکچویتور پنوماتیک در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی، اکچویتور پنوماتیک که با نام عملگر بادی هم شناخته می شود، دستگاهی است که منبع تغذیه هوا را تبدیل به انرژی دورانی یا خطی می کند و در نتیجه، سیال را در خطوط لوله کشی شده به جریان می اندازد. این دستگاه ها با استفاده از ساختاریی که دارد می تواند به دو صورت دستی و اتوماتیک کنترل شود. اما فرایند های اتوماتیک در استفاده از این نوع عملگر ها رایج تر است.

اکچویتور پنوماتیک به دو دسته بندی کلی سینگل-اکت یا دابل-اکت تقسیم می شود. در مقاله های قبلی تفاوت عملگر های سینگل اکت و دابل اکت را توضیح داده ایم.

محرک های پنوماتیکی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

اکچویتور بادی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است:

  • شفت: حرکت اصلی محرک بسته به این شفت ان دارد.
  • استاپر: قطعه ای است که بر روی شفت قرار می گیرد.
  • پیستون: حرکت اکچویتور با استفاده از چرخ دنده در اطراف شفت را پیستون بر عهده دارد.
  • بدنه: تمامی اجزا شفت، پیستون و استاپر بر روی بدنه اکچیتور قرار گرفته و بعد از آن روکش ها در دو طرف محرک نصب می شوند.

نکاتی برای نگهداری بهتر از اکچیتور بادی

در این بخش به “مهم ترین نکات برای نگهداری عملگر های پنوماتیکی” می پردازیم:

  • نوع آب بندی و نحوه انجام آن مهم ترین نکته در رابطه با محرک های پنوماتیک است و با توجه به اینکه منبع تغذیه اصلی سیستم محرک ها هوا می باشد، سایش و فرسودگی آب بندی سبب نشت هوا در آن می شود.
  • بلبرینگ نکته دیگری در اکچیتور های بادی است که چه در هنگام خرید چه در نحوه نگهداری باید به آن توجه کافی داشته باشید. اصطکاک پیستون و بدنه در سیستم عملکردی اکچیتور ها ارتباط مستقیم با جنس بلبرینگ دارد. به این معنی که هر چه کیفیت متریال بلبرینگ بالاتر باشد، فرسایش کمتری در بدنه و اجزای داخلی عملگر ها به وجود می آید و در نهایت دچار خراشیدگی نمی شود. عدم نگهداری یا تعمیرات لازم در یاتاقان ها سبب ایجاد خراشیدگی و در نهایت نشتی هوای داخلی سیستم شده و عملکرد درست اکچیتور را تحت الشعاع قرار می دهد.
  • نوع هوایی که به عنوان منبع تغذیه به سیستم اکچیتور می دهید باید مطبوع و تمیز باشد. وجود هر نوع گرد و غبار و گثیفی یا حتی ذرات ریز در هوای ورودی، دلیل اصلی بسیاری از فرسایش ها و خراشیدگی ها می شود.
  • اتصالات صاف و متعادل شیرآلاتی که با سیستم عملگر شما لینک شده نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است این اتصالات در قسمت پایینی یا بالایی اکچیتور شما باشد. اگر به هر دلیلی نصب این اتصالات را در خارج از محور عملگر انجام دهید، اصطکاک پیستون و بدنه به مرور زمان بالا رفته و در خرابی سیستم عملکردی ان تاثیرگذار است.

چگونه عمر اکچیتور پنوماتیک را افزایش دهیم؟

چگونه عمر اکچیتور پنوماتیک را افزایش دهیم؟

برای “بالا رفتن عمر اکچیتور پنوماتیک” در فرایند های مختلف نیاز است تا مواردی را در ذهن داشته باشید:

  1. تعویض مرتب بلبرینگ
  2. تعویض و تمدید آب بندی دستگاه به صورت مرتب و دوره ای
  3. استفاده از منبع هوای تمیز و عاری از هر نوع آلودگی و غبار
  4. نصب شیرآلات در محور های مرکزی اکچیتور ها
  5. بررسی مرتب اجزای داخلی اکچیتور و بستر محرک ها برای جلوگیری از هر نوع فرسایش و خوردگی
Leave A Reply

Your email address will not be published.

تماس با پنوال